onsdag 29. juni 2011

Foccacia- Jamie Oliver



Jeg bruker like greit internett som kokebok jeg. Når jeg trenger en oppskrift så har jeg hele verden å velge mellom. Denne oppskriften fant jeg og på nettet. Fantastisk godt Foccaciabrød.  

50 g fersk gjær eller 1 pose tørrgjær
30 g honning (eller sukker - jeg brukte sukker)
6,25 dl lunkent vann
1000 g hvetemel
30 g salt
litt ekstra mel til utbaking
Bland i f.eks:
Hvitløk, basilikum, oliven, fetaost, havsalt, soltørkedetomater e.l.

Løs opp honning/ sukkeret i halvparten av det lunkne vannet (bruker du vanlig
gjær skal den også løses opp her)
Ha mel, tørrgjær og salt i hurtigmikseren. Ha i vann og elt godt. Lag
en ganske rund form av deigen og legg på et stekebrett til heving.
Skjær snitt i med en kniv, det får den til å heve raskere. Skal heve
til dobbel størrelse (40-90 min). Når ferdig hevet, slå all luften ut
av deigen i ett minutt. Del deigen i to eller fire. Elt tilbehøret inn i deigen. Bruk kjevle eller hendene og form deigene til omtrent 1,5 cm tykke ovale leiver. Legg brødet på et stekebrett, lag huller i brødet og dynk over med olivenolje. Etter ca 5 min har foccaciaen hevet til 3 cm.

Stek ved ovnens høyeste temperatur i 15 min eller til gjennomstekt. Det skal kjennes hult når du dunker på det under.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar