mandag 23. mai 2011

Cupcakes

Her er oppskriften som eg brukte da jeg laga cupcake til Rockabilly-festen. Om du er knakandes god til å bake cupcake kan du bli med i Miss Cupcake 2011 konkurransen. Eg stiller ikkje i år. Kanskje neste år, når eg har øvd meg litt ;)


Arkanas Cupcakes (6 store, 12 vanlige)

2,5 dl melk
1 egg
¾ dl matolje
4,8 dl hvetemel
6 store ts bakepulver
en klype salt
1,5 dl sukker

Det tørre og det våte blandes hver for seg. Deretter røres det tørre lett ut i væsken. Røren skal ikke være jevn, da blir muffinsene seige. Ha i ønsket smakstilsetning. Fyll i store muffinsformer som ligger i muffinsbrett. Stek ved 200-220 grader i 15-20 minutter.
Jeg brukte bringebær i mine, men her er følger flere forslag på smaker:

* sjokoladebiter, evt. bytt ut litt av melet med kakao
* revet gulrot (bruk gjerne brunt sukker i stedet for hvitt, + litt kanel og kardemomme)
* revet eple/epleterninger + kanel (gjerne brunt sukker istedet for hvitt)
* most banan + hakkede mandler
* blåbær eller andre bær
* revet appelsinskall + bytt ut litt melk med appelsinjuice
* finhakket aprikos + hakkede pecannøtter
* 1 ss kaffepulver + hakket sjokolade
* hakket krokanrull 

Smørkrem (lag mer enn denne oppskriften om det er behov)

150g margarin
1/2pk melis
4ss melk
Konditorfarge (jeg brukte cacas, de har ekstra sterk farge)
Smak:
Sitron essens
Vanilje essens

Miks margarinen til en jevn blanding (skal ikke smeltes). Ha i melis og miks dette godt sammen. Ha i smak og konditorfarge etter ønske. Bruk en kakesprut med stjerne form, og påfør smørkremen i et spiralmønster.


2 kommentarer: